"Logika vás dostane z bodu A do bodu B. Predstavivosť vás dostane všade." Albert Einstein

Recenzia: Papierové mestá

24. july 2015 at 22:50 | Lotte Hazlert |  Dimenzia X
Ak si rozkliknete druhý, spolu s týmto tretí článok v archíve, naskytne sa vám jedinečná a nezameniteľná príležitosť oboznámiť sa so stručným názorom na kiná a frekventovanosťou mojej návštevnosti v týchto inštitúciách. Ktorá je zriedkavá. Neprešlo ani celých osem dní a ja aj s tým bájnym averzným postojom sme zasadli do sedadla v kine a neprešlo ani celých deväť dní a už sa s tým takto chválim na verejnosti. Jasné, áno, viem, hanba mi, ale predtým, než ma celé ľudstvo jednohlasne pošle na elektrické kreslo, použijem svoje posledné minúty na osočovanie iných ľudí. Všetko má na svedomí Pomaranč, ktorej meno sa skloňuje podľa vzoru žena.

Nebyť Pomarančy (myslíte na to skloňovanie), ani tam nepáchnem. Pretože môj postoj ku kinám je tak trochu averzný. Pretože trailer ma odradil najviac, ako sa dalo. Pretože Cara mi je vyslovene nesympatická. Nebyť Pomarančy a mojich blížiacich sa menín, vážne nie. Takto som to dostala ako darček a všetci boli spokojní. Pomaranča, prevádzkovateľ kina, producenti filmu a dokonca aj ja, pretože film nakrútený podľa knihy od Johna Greena môže dodrbkať iba herecké obsadenie, ktoré sa, ak sa veľmi chce, dá prehliadnuť.

Hrdinom príbehu je Quentin Jacobsen, normálny, trochu bojazlivý chlapec, ktorý má od detstva rád nespútanú susedku Margo. Tá mu potom jedného dňa nečakane zaklope na okno a vtiahne ho do podivuhodného dobrodružstva. Keď dievča ďalšie dni v škole chýba, Quentin začne pátrať a čoskoro si uvedomí, že pre neho zanechala určité stopy.

Už sa tu raz objavil môj názor na tento príbeh, bolo to konkrétne tretieho marca v článku o knihách. Je tam niečo o závisti, o státí za niečo, čo neviem čo je a o fantázii autora. Proste John Green. Celkové hodnotenie v dvoch slovách, veľmi pozitívne. Toľko o knihe, teraz k filmu.

Tak milovala záhady, až sa jednou stala. Pre mňa je napríklad úprimne záhadou novodobý jav, keď modelky majú tendenciu pchať nos do všetkého a vytvárajú okolo seba auru multitalentovanosti. Čo je pekné, ak ich dokážete vystáť. Čo nie je pekné, ak ich vystáť nedokážete a nezáleží ani na tom, či skutočne sú multitalentované alebo je to iba tá aura. Dúfam, že ma nikto nepríde ukameňovať za toto nie práve lichotivé vyjadrovanie na účet slečny Delevingne, ale ja si proste neviem pomôcť a neviem ju vystáť. Nič ztohto vyjadrovania nemám, jedine ak tento článok rozšírim o pár slovíčok, ale možno s odstupom času nadobudnem dobrý pocit z toho, že využívam ponúknutú možnosť slobodného vyjadrovania.

Odhliadnuc od tejto maličkosti, ten film bol pecka. S úplne peckovou scénou čúrania v aute, s úplne peckovým pumpárom a s jeho úplne peckovým drakom na ruke, s úplne peckovým spevom o pokémonoch. S road tripom, nečakanými rozhodnutiami, s pevnou vôľou, a bez otravne sladkého happy endu. Myslím, že práve to posúva knižky tohto pánka v mojich očiach tak vysoko, že sa môžte spokojne začítať bez rizika vzniku cukrovky. Ak mi nikto neverí, dovolím si obhájiť toto tvrdenie: Aljaška zomrie, Gus zomrie, Margot síce nezomrie, ale Kvéčko dostane košom a všetky jeho nádeje spľasnú ako podstatná časť detského nadšenia po odhalení všetkých vienočných klamstiev vlastných rodičov, a Colinova je iné dieťa, ale čo z toho, keď z neho nikdy nebude génius, nepamätá si, že skóre Colin:Katheriny nie je 0:19, ale 1:18 a jeho poučka sú premárnené hodiny a veľký neúspech. Čo tam potom, že si nájde dievča, potrebujem istú dávku pesimizmu na obhájenie svojich tvrdení.

Tak som tam teda bola, s Pomarančou sme do seba naliali pol litra najchladnejšej mandarínkovej drte v našich doterajších životoch a v drogérií sme mali možnosť vidieť platiť necelých desať eur päťsto eurovkou. Doteraz som si myslela, že sa také veci robia len vo filmoch a bežný smrteľníci pri sebe bežne nenosia päťsto eurovky. Pomaličky nadobúdam nové informácie najrôtnejšieho druhu. Pomaličky dopisujem, s prázdnym hrnčekom červenej farby ešte nedávno naplneným lahodným jahodovým čajom, pred televíznym zázrakom, sledujúc Titanic videný aspoň milión krát.

Prekvapivo, zo zajatia filmov,
protirečiaca si,
pripravená na slzavé údolie,